Strona główna
 
Jak nauczyć się
szybkiego pisania?

 
Programy
 
Test prędkości online
 
Linki
 
Księga gości
 
Autor strony

 
SPIS TREŚCI:

    - Mistrz Klawiatury II
    - Mistrz Klawiatury
    - Q-typing
    - Kurs Szybkiego Pisania na Klawiaturze (KSPNK)
    - KeySpeed
    - Accu-Type 4
    - Klawiaturka
    - Klawisz 2000
    - Klawiatura

 


Powiększ MISTRZ KLAWIATURY II

ocena
typ licencji
:
:
X X X X X
shareware
Pobierz ze strony producenta

Mistrz Klawiatury II jest obecnie jednym z najlepszych dostępnych na rynku programów, służących do nauki szybkiego pisania na klawiaturze. Został stworzony przez firmę Nahlik Soft, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania edukacyjnego. Jest dostępny na licencji shareware, co oznacza, że za jego pełną wersję trzeba zapłacić.

Jest on największym i najbardziej rozbudowanym programem z tych tutaj opisywanych. Za jego pomocą można nauczyć się szybkiego pisania na wiele sposobów. Pierwszy z nich, to wybór odpowiedniego kursu składającego się z szeregu lekcji i konsekwentne jego realizowanie. Mistrz Klawiatury II umie bardzo dobrze ocenić twoje postępy w nauce i zawsze doradzi, czy możesz już przejść do kolejnych ćwiczeń, czy też powinieneś jeszcze jakieś elementy doszlifować. Chwilami miałem wrażenie, że czuwa nade mną prawdziwy nauczyciel. Oprócz szybkości pisania i poprawności, program bierze pod uwagę rytmikę pisania, która także ma duże znaczenie. Warto nadmienić, że do wyboru dostępne są różne rodzaje kursów. Inny dla całkiem początkujących, inny dla osób uzdolnionych manualnie, inny z kolei dla chcących używać klawiatury do innych celów niż pisanie.

Poza kursami, dobrym sposobem nauki są dowolne ćwiczenia z różnego rodzaju tekstami i grami. Szczególnie te drugie zasługują na uwagę. Odkrywanie obrazka albo chronienie fabryki przed zniszczeniem to bardzo przyjemne formy ćwiczeń. Cel osiągamy oczywiście poprzez uderzanie klawiszy z odpowiednimi literami. Teksty zawarte w programie również są bardzo ciekawe. Wiele z nich zostało napisanych przez znanego poetę, Stanisława Barańczaka. I to specjalnie na potrzeby Mistrza Klawiatury II ! Są bardzo ciekawe, a jednocześnie zostały przygotowane tak, aby ćwiczyć konkretne partie klawiszy. Najlepiej przeczytać je sobie wcześniej, aby uniknąć "zaczytania" się w trakcie ćwiczeń.

Kolejnym atutem programu (pod warunkiem, że się zarejestrujesz) jest możliwość zobaczenia swoich wyników szybkości i poprawności pisania. Są one przedstawione dość przejrzyście, za pomocą diagramów słupkowych. Opcjom programu również nie mam nic do zarzucenia - umożliwiają odpowiednie dostosowanie programu, nawet jeśli chciałbyś używać bardzo egzotycznego typu klawiatury. Z pewnością warta uwagi jest pomoc Mistrza Klawiatury II. Wyczerpuje ona chyba wszystkie zagadnienia dotyczące szybkiego pisania.

Mistrz Klawiatury II to świetny program, dzięki którym każdy może rozwinąć umiejętność pisania na klawiaturze, niezależnie od swojego stopnia zaawansowania. Niestety, dla wielu osób przeszkodą może być cena programu, wynosząca 49 zł.

JAK KORZYSTAĆ Z PROGRAMU?

Tutaj właściwie nie mam o czym pisać. Wszystkie potrzebne informacje są zawarte w pliku pomocy programu.

 


Powiększ MISTRZ KLAWIATURY

ocena
typ licencji
:
:
X X X X O
shareware
Pobierz wersję demo

Mistrz Klawiatury jest poprzednikiem Mistrza Klawiatury II i - podobnie jak on - służy do nauki maszynopisania. Ma jednak znacznie mniejsze możliwości od swego następcy.

Kurs nauki klawiszy jest dość dobrze zaplanowany, choć posiada kilka błędów - czasem w lekcji pojawiają się litery jeszcze nie przerobione. Na plus za to można zaliczyć możliwość ćwiczenia konkretnych palców oraz naukę szybkiego wprowadzania cyfr za pomocą klawiatury numerycznej. Po nauczeniu się podstaw pisania, można ćwiczyć przepisywanie tekstów, a ich proponowany wybór jest bardzo szeroki (literatura piękna, poradniki, eseje). Niestety, są one zbyt długie i program błędnie ocenia twoją prędkość pisania. Błąd ten pojawia się w wersji 1.00 programu i daje o sobie znać również wtedy, gdy ładujesz własne teksty o dużej objętości, przez co do przepisywania nadają się tylko krótkie. Na szczęście można go naprawić poprzez ściągnięcie patcha ze strony firmy Nahlik Soft.

Do zalet Mistrza Klawiatury można zaliczyć spory i przydatny plik pomocy (choć mniejszy niż w Mistrzu Klawiatury II). Znajdują się w nim między innymi wskazówki co do tego, jak przygotować sobie warunki pracy i co zrobić, aby pisać jak najszybciej. Inną bardzo ciekawą opcją jest wyświetlenie statystyk dotyczących twojego pisania - możesz poznać prędkość i poprawność, z jaką naciskasz poszczególne klawisze, po czym przećwiczyć te, z którymi jeszcze nie radzisz sobie zbyt dobrze.

Podsumowując, Mistrz Klawiatury to dobry program, dzięki któremu łatwo nauczysz się pisania na klawiaturze od podstaw.

JAK KORZYSTAĆ Z PROGRAMU?

Jest to dość proste. Najpierw zarejestruj się, żeby mieć później dostęp do statystyk. Aby rozpocząc naukę pisania od podstaw, wybierz opcję LEKCJA -> WYBÓR LEKCJI -> NAUKA KLAWISZY ASDF. Zapoznaj się z informacją wyświetloną w okienku, aby odpowiednio ułożyć palce, po czym wciśnij spację lub kliknij na OK. Lekcja polega na przepisywaniu tekstu, który pojawiać się będzie na ekranie. Pamiętaj, żeby nie patrzeć na klawiaturę! Po przepisaniu całego wiersza należy wcisnąć ENTER. Kiedy przepiszesz już cały tekst, pojawią się wyniki. Jeśli będą one dobre, tzn. prędkość około 100 znaków na minutę i mało błędów (poprawność ponad 98%), możesz przejść do następnej lekcji. Jeśli nie - powtórz lekcję, aż do osiągnięcia dobrych wyników. W ten sposób powinieneś przerabiać kolejne lekcje, z góry na dół. Pamiętaj, żeby nie przechodzić do następnej lekcji, dopóki nie osiągniesz dobrych wyników w aktualnej. Kiedy przerobisz już wszystkie lekcje (z nauki cyfr i wprawek dla palców możesz jednak zrezygnować), możesz zabrać się za przepisywanie "normalnych" tekstów literackich. W tym celu skorzystaj z opcji LEKCJA -> WŁASNE TEKSTY.

 


Powiększ Q-TYPING

ocena
typ licencji
:
:
X X X X O
freeware

zipPobierz (904 kB)

Jeden z moich ulubionych programów do nauki bezwzrokowego pisania na klawiaturze. Wygląd i struktura programu są przyjemne dla oka i przejrzyste, podobne do innych aplikacji tej klasy. Mamy więc okno, w którym widzimy kolejne linie przepisywanego przez nas tekstu, a pod nimi tekst, który sami wpisujemy. Pod spodem można wyświetlić klawiaturę, na której podświetlane są kolejne klawisze, które musimy uderzać (opcja dla początkujących). Miłym dodatkiem jest kilka wykresów po prawej stronie, pokazujących prędkości średnią (liczoną z błędami i bez) oraz chwilową. Oprócz tego widzimy ilość popełnionych błędów, postęp lekcji oraz pozostałą ilość znaków i czas. Jeśli zrobimy z jakiegoś powodu przerwę w pisaniu, program automatycznie zapauzuje lekcję, aby nie zniekształcić naszego wyniku.

Do wyboru mamy dziewięć lekcji, które pomagają nam w opanowaniu kolejnych liter na klawiaturze. Oprócz tego mamy lekcje wprawkowe, umożliwiające ćwiczenie z naciskiem na opanowanie konkretnych liter czy pisania konkretnymi palcami. W programie wbudowano też opcję przepisywania losowych wyrazów z języka polskiego lub angielskiego, oraz całych gotowych tekstów. Niestety, tych ostatnich nie jest zbyt dużo i są monotematyczne (wszystkie dotyczą komputerów). Na szczęście istnieje możliwość użycia własnych tekstów. To właściwie wszystko - program zawiera narzędzia niezbędne do nauki bezwzrokowego pisania i nie znajdziemy w nim żadnych "bajerów". Wadą jest to, że program nie śledzi naszych postępów i nie doradza co mamy następnego zrobić, więc wymaga od użytkownika pewnej samodzielności w dobieraniu ćwiczeń. Dostępna jest jednak instrukcja objaśniająca w jaki sposób przystąpić do nauki.

Q-typing nie jest programem zbyt rozbudowanym, ale dobrze nadaje się do nauki szybkiego pisania. Jest też znakomity jeśli chcemy zmierzyć swoją prędkość pisania za pomocą przygotowanych wcześniej tekstów (możesz je na przykład ściągnąć z działu Test prędkości online). Jest to jeden z najlepszych programów do nauki bezwzrokowego pisania dostępnych za darmo.

 


Powiększ KURS SZYBKIEGO PISANIA
NA KLAWIATURZE (KSPNK)

ocena
typ licencji
:
:
X X X X O
freeware

zipPobierz (389 kB)

Autorem programu jest Daniel Król, programista z Chorzowa. Prowadzi on także serwis internetowy www.kspnk.prv.pl, który poświęcony jest szybkiemu pisaniu na klawiaturze. Są na nim publikowane co jakiś czas nowe wersje programu, które można ściągnąć na dysk. Aktualna nosi numer 1.1, natomiast opisywana tutaj to 1.0.

KSPNK jest programem bardzo prostym, ale funkcjonalnym i posiada większość niezbędnych opcji. Umożliwia zarówno uczenie się korzystania z wszystkich klawiszy, jak i mierzenie prędkości pisania poprzez przepisywanie dowolnego tekstu. W programie można dla ułatwienia wyświetlić sobie rysunek klawiatury z zaznaczonym następnym klawiszem do wciśnięcia, co jest sporym ułatwieniem na początku nauki. Jest też możliwe korzystanie z jednego programu przez kilku użytkowników tak, aby każdy miał swój profil.

Niestety, choć wśród programistów panuje maksyma, że im program mniejszy, tym lepszy, KSPNK sporo brakuje do doskonałości. Zawiera on bardzo niewiele opcji - dotyczą one tylko ustawień użytkowników, dźwięków i wyświetlania rysunku klawiatury. Poza tym, podczas przepisywania własnych tekstów natykamy się od razu na pewną niedogodność. Mianowicie, przepisywany tekst musi być podzielony na około 50-znakowe linijki, co wymaga jego odpowiedniego przygotowania. Kolejną wadą jest maksymalnie uproszczona grafika programu; szczególnie denerwujące są czarno-białe kontrasty. Ponadto, nie jest dostępny żaden plik pomocy - odpowiednich informacji trzeba szukać w Internecie, na stronie programu. Denerwują też literówki i zwykłe błędy ortograficzne w poleceniach programu - świadczy to niechybnie o tym, że autor nie poświęcił zbyt dużo czasu na jego testowanie... no, chyba że ma dysleksję.

Mimo tych wad i prostoty programu, spełnia on dość dobrze swą rolę i można się z jego pomocą nauczyć szybkiego pisania.

JAK KORZYSTAĆ Z PROGRAMU?

Korzystanie z KSPNK jest bardzo podobne do używania Mistrza Klawiatury; zobacz nieco wyżej instrukcję tego programu. Główna różnica polega tylko na tym, że do rozpoczęcia lekcji służy opcja PLIK -> LEKCJE, a do przepisywania własnych tekstów PLIK -> TESTY -> ZAŁADUJ PLIK TEKSTOWY.

 


KEYSPEED

ocena
typ licencji
:
:
X X X X O
shareware

zipPobierz wersję demo (1,25 MB)...
 ...albo kup pełną wersję za 9 złotych

Kolejny program do nauki pisania na klawiaturze stworzony przez młodego zdolnego programistę - Roberta Najdziona. Na stronie www.keyspeed.prv.pl można dowiedzieć się więcej o programie, ściągnąć jego wersję demonstracyjną lub kupić pełną wersję za 9 złotych. Formy płatności są przy tym dogodne: istnieje nawet możliwość nabycia programu poprzez wysłanie SMSa.

Przyjrzyjmy się samemu programowi. Zawiera on standardowe składniki dla tego rodzaju aplikacji: LEKCJE, PORADY, UCZNIOWIE, WYNIKI, POMOC, OPCJE. Opcji nie jest zbyt wiele, ale można ustawić najważniejsze parametry: dźwięki wydawane przez klawisze, włączyć metronom, reakcje programu na popełnienie błędu i napotkanie końca linii. W POMOCY opisane są treściwie zasadnicze funkcje programu; podobnie PORADY lakonicznie wyjaśniają, na co nowy użytkownik powinien zwracać uwagę i warto je poznać przez rozpoczęciem ćwiczeń. WYNIKI pozwalają wyświetlić poprawność i szybkość uderzania w poszczególne klawisze, przypominają statystyki z Mistrza Klawiatury. Program pozwala na korzystanie z niego przez kilku różnych użytkowników, maksymalnie ośmiu. Podsumowywując, są tu tylko opcje standardowe dla programów uczących szybkiego pisania, ale też żadnej ważnej z nich nie brakuje.

Zasadnicza część programu to LEKCJE. Jest ich 21. Przerabiając je po kolei zaznajamiamy się stopniowo z całą klawiaturą, również numeryczną. Za każdym razem wyświetlana jest instrukcja objaśniająca, którym palcem należy uderzać który klawisz. Po rozpoczęciu lekcji na bieżąco wyświetlane są prędkość, poprawność i tym podobne. Dużą zaletą jest możliwość włączenia metronomu, który pomaga uzyskać odpowiednie, wybrane przez nas tempo. Niestety, nie istnieje możliwość załadowania własnych lekcji i tekstów, ale istnieje na to prosty trik. Wystarczy tylko podmienić oryginalne pliki KeySpeed z lekcjami na swoje własne (stare nazwy muszą jednak zostać zachowane).

Program jest dość prosty i nie zawiera dodatków takich jak gry, ale nie jest to duża wada. Ważne jest to, że program jest dobrze dopracowany i nie sprawia w czasie użytkowania żadnych problemów. Jedynym poważnym uniedogodnieniem jest tylko problem z ładowaniem własnych plików. Warto wydać te 9 zł na KeySpeed, uważam że jest on wart nawet więcej.

 


Accu-Type 4 ACCU-TYPE 4

ocena
typ licencji
:
:
X X X X O
shareware
Pobierz ze strony producenta

Polski program do nauki pisania na klawiaturze. Tryb nauki wygląda w nim nieco inaczej niż w pozostałych opisywanych tu programach.

Produkt firmy AccuTech Polska podzielony jest na cztery główne segmenty: Pisanie Bezwzrokowe, Test Pisania, Rozwijanie Szybkości i Mała Dywersja. Pierwsza z nich, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia nauczenie się pisania na klawiaturze wszystkimi palcami, bez patrzenia na nią. Podczas ćwiczeń na ekranie cały czas widoczna jest klawiatura, a naszym zadaniem jest przepisywanie liter pojawiających się na dole ekranu. Po zakończeniu lekcji nasze wyniki są oceniane i jeśli będą wystarczająco dobre, program sam wybierze dla nas następne ćwiczenia o większym stopniu zaawansowania. Postępy w nauce można obejrzeć używając opcji WYNIKI, która pokaże poziom, na którym aktualnie znajduje się użytkownik (od 1 do 8) oraz zależność poprawności i szybkości pisania od czasu. Nasze osiągnięcia możemy w każdej chwili wydrukować.

Nieco innymi zasadami rządzi się Test Pisania. Tam trzeba przepisać tekst z jednego pola do drugiego, co jest dobrym rozwiązaniem, bo przypomina przepisywanie z kartki. Istnieje też możliwość wyboru charakteru przepisywanego tekstu (np. tylko cyfry, tylko litery lub cała klawiatura). Niestety, teksty są zbyt krótkie i mało liczne, przez co trudno mówić o wiarygodnych wynikach. Na dodatek nie można załadować do programu własnych plików tekstowych, co jest już jego bardzo poważnym minusem. Rozwijanie Szybkości różni się od Testu Pisania tym, że program będzie nas poganiał podświetlając tekst z prędkością docelową, jaką sobie wybierzemy. Pod tajemniczą nazwą Mała Dywersja kryje się zaś zwykła, prosta gra ćwicząca refleks. To dość miła odskocznia, jeżeli ktoś uważa ćwiczenia za nużące.

Accu-Type 4 to dobry program, który łatwo i bez stresów przeprowadzi użytkownika przez pełny kurs nauki szybkiego pisania. Równie przydatny byłby dla tych, którzy chcą rozwinąć swą prędkość pisania, ale niestety posiada mało przykładowych tekstów i nie umożliwia stosowania własnych.

 


Powiększ KLAWIATURKA!

ocena
typ licencji
:
:
X X X O O
freeware

zipPobierz (547 kB)

Klawiaturka! jest następcą programu Klawisz 2000. Na pierwszy rzut oka wygląda zupełnie jak poprzednik, ale jest nieco lepszym programem. Jest w nim nie za długa instrukcja objaśniająca, w jaki sposób zabrać się do nauki. Posiada mnóstwo lekcji, w których kolejno wprowadzane są litery i inne znaki. W lekcjach zdaniowych jest niewiele tekstów i są mało interesujące, ale istnieje możliwość ćwiczenia własnych tekstów. Miłym urozmaiceniem jest gra edukacyjna - rodzaj Tetrisa, w którym trzeba wpisywać szybko słowa zanim spadną w dół. Podsumowywując, można się nauczyć za pomocą tego programu szybkiego pisania, choć nie ma tu specjalnych fajerwerków.

 


KLAWISZ 2000

ocena
typ licencji
:
:
X X X O O
freeware (dla czytelników NoName)
Pobierz ze strony NoName

Typ licencji, jaki podałem (freeware dla czytelników NoName) może być niezrozumiały, więc wyjaśniam. Program Klawisz 2000 nie może być rozprowadzany za darmo, ale wyjątkiem jest niekomercyjny internetowy magazyn NoName, publikujący artykuły czytelników. Stamtąd właśnie można ściągnąć program bezproblemowo i bez żadnych opłat.

Klawisz 2000 służy oczywiście do nauki bezwzrokowego pisania. To stosunkowo prosty program, nie wymagający nawet instalacji. Zawiera niewiele ponad lekcje służące do nauki kolejnych klawiszy i teksty do przepisywania. Możemy wyświetlić sobie obraz klawiatury, co może być pomocne na początku nauki. Mamy możliwość ćwiczenia własnych plików tekstowych. Z kolei pliki tekstowe wbudowane w program są niezbyt liczne i mało interesujące - głównie są to reklamy producenta lub nieskładne myśli autora Klawisza 2000 przelane do komputera.

Jednym słowem, Klawisz 2000 to co najwyżej przeciętny program umożliwiający opanowanie klawiatury. Ale ponieważ jest darmowy, można zdecydować się na jego wypróbowanie.

 


KLAWIATURA

ocena
typ licencji
:
:
X X O O O
freeware

zipPobierz (118 kB)

Malutki programik z minimalną liczbą opcji. Posiada dość skromny zestaw lekcji, które jednak pozwalają na opanowanie wszystkich znaków na klawiaturze, także numerycznej. Niestety, tylko jedna z nich zawiera tekst pisany, pozwalający na utrwalenie umiejętności. Jedyną dodatkową opcją jest wyświetlenie statystyk. Mimo to "Klawiatura" nadaje się do wstępnego ćwiczenia szybkiego pisania.